Sidor

onsdag 23 maj 2012

Första gjutningen klar!




















Så var min första gjutning klar och av fyra möjliga gjorde jag tre fel:)
I måndags knackade brevbäraren på med ett stort paket fullt av gjutformar. Jag kunde knappt vänta med att få prova dem och läste lite snabbt igenom instruktionerna från USA innan jag började. Det första jag gjorde (och enda rätta) var att jag penslade formarna med olja. Sedan blandade jag betongen (utan att läsa på påsen) till lagom konsistens (enligt mig) vilket i efterhand visade sig vara alldeles för lös, därav fel nummer ett. Fel nummer två var att jag skakade formen alldeles för lite vilket resulterade i en miljon luftbubblor och så slutligen fel nummer tre som bestod i att ta ur gjutningen ur formen efter 12 timmar (istället för 48 som man ska...:) Detta slutade i 6 stycken trasiga gjutningar och 3 hela. Eller det är kanske inte riktigt hela sanningen, 2-åringen kan ha haft en del att göra med att par av dem gick sönder då jag smart nog förvarade dem på marken, vilket även gjorde att jag har ett trevligt avtryck i den ena från vår kära igelkott som brukar besöka oss. Jag tänkte inte en tanke på att han skulle vandra runt där. Här är iallafall en bild på en av dem som klarade sig. Ganska fin blev den trots bubblor. Nu har jag i alla fall "youtubat" så jag har lite bättre koll till nästa gång. Massor av gjutformar ska testas inom kort!

3 kommentarer:

  1. Learning by doing som de säger pedagogerna... Snyggt mönster.

    SvaraRadera
  2. Så sant:) Ja, visst är det fint.

    SvaraRadera
  3. Superfin!!!
    Vart hittar du formarna? Söker med ljus och lyckta men hittar inga fina... =(
    Hoppas du har lust att dela med dig... ;)
    Önskar dig en trevlig lördag!
    /Marilyn

    SvaraRadera